Sider

tirsdag den 26. november 2013

Marty Jones - og arbejdet med talenter

Under mit besøg fik jeg snakket med flere af de studerende på Vol State. Fælles for flere af dem var, at de er meget usikre i deres uddannelsesvalg. De var bl.a. meget lidt klare på hvilken vej de skulle gå i uddannelsessystemet, og hvilken stilling de ville kunne besidde efter endt uddannelse.
De nuværende initiativer i DK for at styrke de danske EUD-uddannelsers renommé ligger i nogen grad op af samme problemstillinger som på Vol State. Hvorfor vælge et Community College fremfor et privat ejet College?(DK; Erhvervsskoler vs. Gymnasium) Hvordan sikre man at de unge vælger den korrekte uddannelse? - Og ikke mindst bliver i den? Hvilke muligheder giver man de studerende som har ekstra talenter/kvalifikationer for at komme videre i uddannelsessystemet? osv.
I Kolding Kommune arbejder vi med to EU-finansieret talentprojekter indenfor EUD-uddannelserne:
1. Talentvejen.nu indenfor det merkantile område.
2. Syddanske talenter indenfor SOSU-området.
Af definitionen fremgår det at et talent er følgende:
Syddanske talenter.
Talent er, når elever i uddannelsessystemet:
- har lysten og viljen til at yde en særlig indsats
- har rammevilkår, som gør det muligt at udvikle talentet
- har forudsætninger inden for et eller flere områder
Talentvejen.nu.
Talent er når eleven udviser:
1. Vilje
2. Engagement
3. Nysgerrighed
4. Social kompetent
5. Innovativ
 
6. Overblik
En måde at arbejde med sig sine egne ønsker kunne være nedenstående Gameplan, som bruges på kommunens kontorelever i arbejdet med talentvejen. Gameplanen kan være med til at kvalificere et uddannelsesvalg, personlig udvikling eller måske ”bare” at finde ud af hvad der er vigtigt i livet.
En af de studerende jeg mødte på min vej var Marty. Marty kommer oprindelig fra en lille by i Texas og er af uransagelige veje endt på Vol State. For at få råd til sine drømme om at studere i udlandet, arbejder han som tjener om aftenen og i weekenderne ved siden af sine studier.
Det er lidt pudsigt når vi i DK snakker om arbejdsstyrkens mobilitet (-eller mangel på samme), og ikke mindst afstanden til vores uddannelsesinstitutioner - at folk som Marty tager til en anden stat for at studere, uden nogen form for netværk. Måske de danske EUD-elever har noget at lære der?
Any way – her kommer en lille præsentation af ham. Håber at det lykkes for ham, for han har sin ”gameplan” på plads, - og han indeholder i den grad mange af elementerne fra begge talent definitioner.
Presentation:
My name is Martin Jones; I am a student at Volunteer State Community College studying Political Science, and had the privilege to spend time with Morten Hansen visiting from Denmark. I was lucky to travel to India in the summer of 2013, and it was there when I learned about the importance of international education. Living in a mass communicated world puts six billion people a phone call away. The economical advantage of being able to communicate amongst each other and pushing through language barriers puts the student a step ahead of others. Volunteer State’s international programs acknowledge this advantage, and give many opportunities for students to meet other students and instructors from other countries.
Volunteer State also helps send students to other parts of the world that may not have the financial means to go. I am hoping to travel to Scotland in the summer of 2014 to broaden the view of my own life and the world. By traveling now I hope to build an international résumé and move my studies forward into international relations. One day I would like to study in Europe to finish an International Relations degree, and find a career to help bridge cultural understanding between one another.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar